Musem med fokus på samtidskonst, rörlig bild och offentling konst.

Stängt just nu. Öppnar klockan 11.00

svartvit foto av sex människor som ser in i kameran på ett aggresivt sätt.

Konstfilmklubben reKONSTruktioner

– filmvisning av vinnarna i Frame kortfilmfestival och efterföljande samtal mellan Salad Hilowle och Gilda Stillbäck

Konstfilmklubben – reKONSTruktioner – minne, politik och rörliga bilder

"Ett minne"
(Florentine Urbach, vinnare konstfilmkategori, Frame 2023)

"The Source"
(Gilda Stillbäck & Sofia Norlin, hederspris konstfilmkategori, Frame 2023)

Lördag 23 mars
Kl 14.30–16.00

Denna lördag invigs visningen av konstfilmerna Ett Minne av Florentine Urbach och The Source av Gilda Stillbäck & Sofia Norlin, Filmerna, som prisades i konstfilmskategorin på kortfilmsfestivalen Frame 2023, kommer att visas på museet 23 mars–21 april 2024.

Filmvisningen följs av ett samtal mellan konstnären Salad Hilowle och koreografen Gilda Stillbäck.

Ett Minne av Florentine Urbach, vinnare konstfilmkategori, Frame 2023
"Med sin genomgående poetiska gestaltning och det visuellt tilltalande bildspråket sätter filmen på ett lågmält men kraftfullt sätt fingret på ett trevande relationsbyggande. Ett ode till förälder- och barnrelationens eviga komplexitet, brokiga uttryck och ständigt skiftande form. I kontrasten mellan det sakligt återgivna sceneriet, den distanserade humoristiska undertonen och i det personligt upplevda växer filmen precis som karaktärernas relation, sig starkare, vackrare och djupare längs resan.”

The Source av Gilda Stillbäck & Sofia Norlin, hederspris konstfilmkategori, Frame 2023
"Med ett noggrant avvägt och stilsäkert bildspråk, ljudlandskap och en koreograferad danstrupp, skapas en fiktiv och medryckande värld där tid och plats destabiliseras. En berättelse i rörelse som återger existensens konfliktfyllda villkor, där individens strävan efter en plats i världen är oskiljaktig från kollektiva och transgenerationella kamper. Juryn berörs av filmens sätt att lyfta en av samtidens mest angelägna frågor om rätten till en plats.”

Gilda Stillbäck (f.1981, Göteborg) är en koreograf, dansare och skådespelerska baserad i Göteborg och Paris. Hon skapar scenkonst och experimentella dans-/konstfilmer. Hennes verk har visats på svenska festivaler som Bergmanveckan och på scener som Umeåoperan, Moderna Dansteatern i Stockholm och på Världskulturmuseet i Göteborg. Som dansare har hon arbetat vid institutioner som Göteborgsoperan och Palais de Tokyo i Paris.

Salad Hilowle (f.1986, Mogadishu, Somalia) är en stockholmsbaserad konstnär som arbetar med film, installation, skulptur, fotografi, ljud och performance. I sitt konstnärskap spårar han historiska berättelser, gräver fram och funderar över den afrikanska diasporans inverkan på historien och hur det genomsyrar den samtida kulturen. Genom en forskningsdriven metod belyser han marginaliserade eller bortglömda historier. Synliggörande av svarta subjekt i svensk konst och kulturhistoria är återkommande inslag i Hilowles konstnärskap.

Välkommen!

Frame är en årlig kortfilmfestival, tävling och mötesplats för filmare och filmintresserade i Västsverige och arrangeras av Västra Götalandsregionen.

Programserien Konstfilmklubben– reKONSTruktioner – minne, politik och rörliga bilder initierades av Kulturförvaltning Västra Götalandsregionen i samarbete med Borås Konstmuseum med intention att skapa heterogena visnings- och diskussionsplatser för konstfilm.

Juryn för konstfilmkategori 2023 bestod av: Isabella Solar Villaseca, , Daniel Terres, då projektledare för Urban Konst, Göteborgs Konsthall, nu verksamhetsutvecklare för urban konst, Borås Konstmuseum, och Caroline Gustafsson, curator, Borås Konstmuseum.

Bild från filmen The Source, Gilda Stillbäck & Sofia Norlin

Museets öppettider under dagen 12.00–16.00