Borås Konstmuseum logo

Mellan 22 april och 14 juni är museet stängt för förberedelser inför kommande konstbiennal.

kvinna i glasögon och gråsvart hår sitter tillsammans med tre barn och viker papper

KONSTKOLLO 2023 med Charlotta Hammar

I årets KONSTKOLLO får ni möta konstnären Charlotta Hammar. I hennes utställning på museet finner vi fotografi men även installationer och ljudverk. Hammar intresserar sig för hur människor hanterar de olika hot som finns i vår värld idag. Hennes bilder är ofta både fridfulla och oroande med sina starka, nästan giftiga färger.

Under veckan kommer Charlotta Hammar hålla en workshop per dag med olika spännande teman kopplade till hennes pågående utställning på museet.

Tisdag 13 juni:
Landskapsbilder i kollage
I Hammars fotografier är färgerna manipulerade och annorlunda från verkligheten, med till exempel starkt gula klippor och rosa himmel. Inspirerade av detta kommer vi få skapa egna landskapsbilder i kollageteknik.

Onsdag 14 juni:
Skapa en egen magisk sten
I utställningen finns en installation med en sten som behandlats med färg och glitter. Hammar har här inspirerats av radioaktiva mineraler som både är intressanta och lite farliga. Denna dag skapar vi en egen magisk sten som vi först letar upp i naturen.

Torsdag 15 juni:
Lär dig göra ett överlevnadsarmband
Är man en "prepper" så förbereder man sig på olika sätt för en krissituation. Överlevnadsarmband kan vara bra även om man går vilse i skogen. Vi lär oss hur man gör egna armband.

Fredag 16 juni:
Fotogram

Fotogram är ett foto skapat utan kamera. Framkallning sker genom att utsätta ett ljuskänsligt material såsom fotopapper för ljus. Vi testar denna teknik och hur föremål som läggs på pappret kan skapa olika spännande effekter i bilderna. Vi går även igenom grundläggande mörkrumsteknik.

Datum: Tisdag–Fredag 13–16 juni

Tid: Kl 12.00–16.00

Plats: Ateljén på Borås Konstmuseum

Ålder: ca 7–12 år