Musem med fokus på samtidskonst, rörlig bild och offentling konst.

Stängt just nu. Öppnar imorgon 11.00

Stängt just nu. Öppnar imorgon 11.00

Bildcollage placerad på vägg utomhus.

Thiago Martins de Melo, Maioral och den antikosmiska horden, 2024. Foto Hendrik Zeitler

Thiago Martins de Melo

Thiago Martins de Melos verk, ofta i monumentalformat, är täta och mångröstade med ytan laddad till bristningsgränsen. Kollektiva kamper, ignorerade och bortträngda historiska episoder, trauman, andlighet och existentiella visdomar i extatiska, nästan aggressiva parallella berättelser krokar in i varandra utan början eller slut.

Martins de Melo lägger på tjocka lager av färg som bildar otämjda texturer där vi ser vad enskildheterna föreställer, medan helheten bär på komplexa historier och förblir fulla med dold kunskap. Historia, pågående konflikter, myter, sociala relationer, politik och symbolik från ursprungsbefolkningar och afroättlingar vävs samman till ett enda vibrerande och pulserande ögonblick. Tillsammans bildar det en säregen poesi, genomsyrad av det ockulta. Martins de Melos målningar kan läsas som fresker av lager av Brasiliens dramatiska historia med dess tentakler uppkopplade mot hela världen. Våld, kolonialism, rasism och bortsopande av hela folkgrupper är en del av dess brokiga förflutna, men också en oändlig rikedom av kulturer, urfolk, språk och visuella uttryck. För Martins de Melo är tiden inte linjär utan allt – dåtid och nutid – existerar sida vid sida. För biennalen producerar han ett nytt platsspecifikt verk som tematiserar Quimbanda, ett afrikansk-brasilianskt trossystem med starka karaktärer och förknippat med den transatlantiska slavhandeln.

Thiago Martins de Melo (f. 1981) har studerat konst på Universidade Federal do Maranhão i Brasilien och har en masterexamen i psykologi. Han arbetar med måleri, skulptur, installation och stop motion-animationer. Martins de Melo har ställt ut på bland annat Instituto Guimarães Rosa, Mexico City, Mexiko; den 12:e Lyonbiennalen, Frankrike; C3A Centro de Creación Contemporánea de Andalucía, Córdoba, Spanien; den 12:e DAK’ART, Biennale de L’Art Africain Contemporain, Dakar, Senegal; Museu Nacional da República, Brasília; Millan, São Paulo; den 3:e Frestas Trienal de Artes, Sorocaba; den 20:e Biennial Sesc_VideoBrasil, São Paulo; den 10:e Bienal do Mercosul, Porto Alegre; och den 31:a Bienal de São Paulo; samtliga Brasilien. Han är representerad i samlingar så som ARoS Aarhus Kunstmuseum, Århus, Danmark; Aastrup Fearnley Museet, Oslo, Norge; MAM Rio – Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Brasilien; ICA Miami – Institute of Contemporary Art; och Beth Rudin DeWoody Collection, Los Angeles, båda USA.