Musem med fokus på samtidskonst, rörlig bild och offentling konst.

Stängt just nu. Öppnar imorgon 11.00

Stängt just nu. Öppnar imorgon 11.00

Diana Orving

En jätteklänning, en trädstam eller ett rökmoln? Diana Orvings mjuka och omslutande, men ändå monumentala, textilskulptur tar plats i rummet som ett levande väsen, fruset mitt i en rörelse.

Som prisad modedesigner är kännedomen om sömmars skulpturala effekter, tygets styvhet och grad av transparens, något hon behärskar till fullo. I det här fallet har Orving valt det textila material som minst av alla förknippas med modevärldens glamour: jute. Materialet är brunt och strävt i strukturen, billigt och slitstarkt och har i århundraden använts till att transportera allt möjligt, ofta livsviktigt gods som spannmål, kålrötter och bönor. Det vävda och grova tyget används och återanvänds och reser kanske flera varv runt jorden. Materialet avger också en särskild, lite bränd och kryddig doft, som de flesta av oss genast känner igen. Beroende på var i rummet vi står, upplevs verket på ett nytt sätt. Lägg också märke till skuggorna från de ljusgenomsläppliga materialen. Orving binder samman textilindustrins rötter i staden Borås med de människor som vävts in i dess historia och vad det kan ha inneburit med relationer, konflikter, rädslor och längtan. Vi är alla del av ett större system.

Med What could be touched and that beyond (2023) påminner Orving om textilindustrins världsomspännande karaktär, som fört människor närmare varandra genom utbyten i teknik och mönster, men också genom grymheter som slaveri och exploatering. Tyget är bokstavligen människans andra hud, som skydd, värme, utsmyckning, handens arbete och förflyttning genom tid och rum.

Diana Orving (f. 1985) bor och arbetar i Stockholm. Orving är autodidakt och hennes verk har visats på bland annat P. Gallery, Palma, Mallorca; Tempesta Gallery, Milano, Italien; Göteborgs Konstmuseum; Varbergs Konsthall; Sven-Harrys Konstmuseum; och Liljevalchs Konsthall, båda Stockholm. Före hennes konstnärliga bana gjorde hon sig ett känt namn som modedesigner och kostymkreatör för bland annat Kungliga Operan i Stockholm. År 2017 fick hon utmärkelsen Årets designer av Elle Magazine.

 

Textilkonstverk hänger från tak till golv.

Diana Orving, What could be touched and that beyond, 2023. Photo Anna Sigge