Musem med fokus på samtidskonst, rörlig bild och offentling konst.

Stängt just nu. Öppnar imorgon 11.00

Stängt just nu. Öppnar imorgon 11.00

Stolar med stenklot i och runt står placerade på ett torg.

Alicja Kwade, Les Sièges des Mondes, 2024. Foto Hendrik Zeitler

Alicja Kwade

Södra torget genomgår en förvandling i samband med årets biennal. Alicja Kwades Les Sièges des Mondes (2024), som blir en permanent installation, består av fem stolar i gjuten brons, med klot i natursten ­placerade på och kring. På marken intill vilar ­ytterligare två stenklot.

Den franska titeln betyder ”världarnas säte” och för tanken till relationen mellan himlakroppar och fysiska kroppar. Konstnären har själv uttryckt att ”stenar är komprimerad tid.” Kwade har länge utforskat hur människors upplevelser formas av våra egna konventioner och system, som skapar en cirkelgång av våra begränsade sinnen. Les Sièges des Mondes är en kritisk granskning av människans ställning, där stolar och klot används som metaforer för vår relation till världen.

Inne i konstmuseet har tim- och minutvisarna avlägsnats från urtavlor och noggrant monterats i ögonhöjd utmed väggen. När besökaren går genom rummet skapar de otaliga visarna illusionen av tid som rör sig i olika riktningar
– framåt eller bakåt, medsols eller motsols. Den dynamiska installationen kompletteras av The Heavy Light (2021). En monotont ­roterande glödlampa och en stor sten upphängda i kab­lar och med motordrift, befinner sig i ständig rotation över betraktarens huvud. Båda föremålen drivs av gravitation och centrifugalkraft. Det ena verkar nästan tyngdlöst, det andra är solitt och tungt. Bägge snurrar runt mittaxeln i det cylindriska tomrum som skiljer dem åt. Glödlampan och stenblocket går sina ändlösa banor i en konstant hastighet som väcker en mängd olika sinnesintryck: de kastar skuggor på väggen och engagerar betraktaren i en meditativ utforskning av rörelse och tid.

Alicja Kwade (f. 1979) bor och verkar i Berlin, Tyskland. Hon är utbildad vid Berlin University of the Arts. Kwade är internationellt känd för sina skulpturer, installationer, filmer, fotografier och verk på papper, som alla undersöker och ifrågasätter vetenskapliga och filosofiska föreställningar genom att bryta ner varseblivningens gränser. Hennes konst har visats på Whitechapel Gallery, London; MIT List Visual Arts Center, Center, Cambridge; Hamburger Bahnhof – Nationalgalerie der Gegenwart, Berlin; och Museum Haus Konstruktiv, Zürich. 2019 skapade hon en monumental platsspecifik installation för Metropolitan Museum of Art’s Roof Garden Commission i New York. Andra viktiga projekt är till exempel Desert X AlUla och den 57:e Venedigbiennalen. Kwade är representerad i samlingarna på bland annat Centre Pompidou, Paris; Hirshhorn Museum, Washington DC; LACMA–Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles; Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk; och mumok – Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wien.

Sten hänger i taket i mörkt rum.

Alicja Kwade, The Heavy Light, 2021. Courtesy the artist and Mennour, Paris. Foto Hendrik Zeitler