Borås Konstmuseum logo

Mellan 22 april och 14 juni är museet stängt för förberedelser inför kommande konstbiennal.

ett barn i närbild doftar på en blomma.

Konstfilmklubben reKONSTruktioner

– samtal mellan Sara Broos och Sanjin Pejkovic inför Borås-premiären av hennes film Skärvor

Konstfilmklubben – reKONSTruktioner – minne, politik och rörliga bilder

Tisdag 16 april

Samtal kl. 16.30–17.30
Borås Konstmuseum (gratis inträde)

Filmvisning kl. 18.00
Biostaden (5 min promenad från museet)

Biljetter till filmvisningen:
https://www.filmstaden.se/bokning/kop/ec055d1f-b67c-4ba0-8601-77cf8895f04e/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Med koden SARA går man två och betalar för en!

Inför Borås-premiären av filmen Skärvor bjuder Borås Konstmuseum in till ett samtal mellan filmskaparen Sara Broos och filmkonsulent på Kulturförvaltningen VGR Sanjin Pejkovic om liv och död, ljus och mörker och annat. Samtalet modereras av Daniel Terres från Borås Konstmusem.

Sara Broos filmskapande präglas av ett nära och intimt tilltal och ett poetiskt filmspråk. Även Skärvor tar avstamp i det personliga och utvecklas till en resa där ett associativt flöde tar oss till olika platser, berättelser och möten. Genom individuella och kollektiva upplevelser utforskas vad det innebär att leva, en skildring av livets skönhet och grymhet, om mörkret inom oss och i vår omvärld. Med visuell stringens vävs minnen, erfarenheter och händelser samman med myter och drömmar i en film om sökande efter sammanhang i en splittrad verklighet.

I likhet med Konstmuseets pågående utställning When I Crack I Expand med Tove Kjellmark närmar sig filmen Skärvor existentiella frågor om människans skörhet, motståndskraft och förhållandet till omvärlden. Genom en fragmenterad estetik smälter det djupt personliga och poetiska språket samman med det dokumentära.

Filmvisningen följs av en frågestund med filmskaparen.

Trailer till filmen:
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sara Broos debuterade med kortfilmen Time To Be 2003, som vann pris för bästa film på Köpenhamns kortfilmsfestival Cosmic Zoom. Hon långfilmsdebuterade 2012 med För dig naken, en kärlekshistoria med konstnären Lars Lerin. Filmen erhöll Dragon Award för bästa svenska dokumentär 2012 och bästa Nordiska Dokumentär i Fredrikstad, Norge 2013. Hon är även verksam som frilansjournalist och utbildningsledare för Alma Manusutbildning. 2023 hade hon en stor utställning på Kulturhuset Stadsteatern, Personal Films med Gunvor Nelson. https://www.sarabroos.com/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sanjin Pejkovic är filmkonsulent på Kulturförvaltningen VGR, filmvetare, kritiker och skribent. Som konsulent jobbar han främst med frågor som rör visning/spridning och film i skolan. Hans doktorsavhandling handlar om dokumentärfilm och medierat minne och har undervisat vid flertal svenska lärosäten sedan 2003. Pejkovic skriver för bl. a Expressen Kultur, GP Kultur, tidskrifterna FLM och Filmrutan. Han samarbetar med ett antal svenska och internationella filmfestivaler.

Programserien Konstfilmklubben– reKONSTruktioner – minne, politik och rörliga bilder initierades av Kulturförvaltning Västra Götalandsregionen i samarbete med Borås Konstmuseum med intention att skapa heterogena visnings- och diskussionsplatser för konstfilm.

Bild från filmen Skärvor av Sara Broos

Porträttfoto i svartvitt av kvinna som ser med intensiv blick in i kameran.

Sara Broos foto: Johan Bergmark

Porträttbild av man i glasögon med blicken snett åt sidan.

Sanjin Pejkovic foto: Paul Wennerholm

Senast uppdaterad: