Musem med fokus på samtidskonst, rörlig bild och offentling konst.

Stängt just nu. Öppnar klockan 12.00

Stängt just nu. Öppnar klockan 12.00

Schäferhund i förgrunden i en urban nedsliten miljö.

Lars Tunbjörk

Lettland

Lars Tunbjörk, född 1956 i Borås, är en av Sveriges internationellt mest namnkunniga fotografer. Han började sin bana som pressfotograf på Borås Tidning i början av 1970-talet och fick sitt stora genombrott med bildserien Landet utom sig - Bilder från Sverige, en skildring av ett folkhems sista dödsryckningar. Efter det exploderade utställningsförfrågningarna och Lars Tunbjörk blev en världsfotograf som regelbundet publicerade prestigefyllda fotografiska uppdrag.

Borås Konstmuseum lyfter nu fram den tidigare ouppmärksammade bildserien från hans resor till Lettland.

Foto av pojke som står lutad mot en husfasad i kvällsljus.

© Lars Tunbjörk, Lettland, 1996–1997

en död fågel ligger på ett smutsigt golv bredvid en slinga julgransglitter.

© Lars Tunbjörk, Lettland, 1996–1997

Lars Tunbjörk reste till Lettland första gången 1996, bara några år efter Sovjetunionens fall. I Lettland besökte han en övergiven sovjetisk militärförläggning. Det var som om platsen lämnats helt oplanerat, att människorna bara rest sig upp och gått. Personliga brev, kläder, militärutrustning låg kvar huller om buller. Det visade sig att det även bodde människor bland kvarlämningarna.

I utställningen visas även filmen Vägens ände (filmfoto Lars Tunbjörk, stillbildsfoto Inta Ruka, regi Maud Nycander). I denna film får vi göra en tidsresa, vi får komma nära en människa vars tillvaro har stora likheter med hur vi levde i Sverige för hundra år sedan. Lettland och Sverige är grannländer, men skillnaden i levnadsvillkor är enorma. Vägens ände är en film om människor i EU:s periferi, vars historier sällan berättas.

Vägens ände var Lars Tunbjörks debut som filmfotograf och det första av flera yrkesmässiga samarbeten med hans livskamrat, dokumentärfilmaren Maud Nycander. En del av filmen är även Inta Ruka, en av Lettlands mest framträdande fotografer, vars stillbilder spelar en viktig roll i filmen.

I samarbete med Lars Tunbjörks Stiftelse och Fabriken Bästekille.