Borås Konstmuseum logo
Blå text på guldbakgrund, Sara Tirelli, Medusa.

Sara Tirelli
Medusa

31 januari - 11 augusti 2019

Medusa är ett videoverk filmat i 360° som upplevs genom Virtual Reality-glasögon. Verket beskriver ett Europa i kris och händelserna som utspelas i filmen består av en blandning av fakta och fiktion. Sara Tirelli har använt sig av aktuella nyheter, sociala medier, EU-dokument och intervjuer för att porträttera EU:s identitet samt den rådande situationen för människor på flykt.

Verkets titel refererar till den grekiska myten om att förstenas när man ser in i gorgonen Medusas ögon. Titeln kan även associeras till Theodoré Gericaults konsthistoriska verk Medusas Flotte (1818-1819). I målningen skildras överlevande från ett skeppsbrott och hur människor drabbas av makthavarnas bristfälliga beslut. Skildringen i Medusas Flotte kan också kopplas ihop med dagens bilder av flyktingar som riskerar sina liv på väg till Europa, medan Europas invånare bevittnar händelserna paralyserade framför sina tv-apparater. Det finns en tydlig länk mellan målningen och samtida medias bilder av flyktingsituationen.

Medusa är till stor del inspelad på Borås Konstmuseum. Totalt medverkar 63 aktörer varav de flesta har lokal förankring. Bland annat har Sara Tirelli arbetat med Agape, en frivilligorganisation för ensamkommande barn och ungdomar.

Sara Tirelli, född 1979, är en italiensk konstnär och filmskapare vars arbete rör sig i gränslandet mellan konst och filmindustri. Hon tog sin master i bildkonst vid institutionen för konst, musik och scenkonst i Bologna 2003. Hennes verk har visats på flera utställningar och festivaler, bland annat Quadriennale d'Arte i Rom, Arkitekturbiennalen i Venedig och Rotterdams filmfestival. Sara Tirelli bor och verkar i Venedig och Rom.

Utställningen är producerad med stöd från IASPIS, Västra Götalandsregionen, Kultur i Väst och Lindholmen Science Park.

Curator: Jonatan Habib Engqvist

Foto samtliga bilder: Martín Mejía Rugeles


Press från Venedigbiennalen där filmen Medusa visades

Frieze Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.:
"The most bracing and ballsy work I witnessed all week took a different tack entirely. Commissioned by the Nordic Art Association (NKF) with curator Jonatan Habib Engqvist, the VR Pavilion was a working barge departing from a tiny Marxist social club on a corner of the Fondamente de la Tana. Participants donned Oculus Rift headsets and came aboard to experience Venetian artist Sara Tirelli’s Medusa (2019), which takes place within an anonymous, white cube gallery space." Läs mer här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Aftonbladet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.:
"Flyktingar är närvarande också i Sara Tirellis film Medusa, som existerade i VR- och happeningform på öppningsdagarna. VR-paviljongen, arrangerad av Nordiska Konstförbundet, NKF, bjöd på båtresa och film i biennalens närområde: flyktingpojkar i en konsthall, ett mänskligt stilleben i form av hjälpsökande och alluderande på Théodore Géricaults klassiska målning Medusas flott". Läs mer här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Nordiska Kunstkritikk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.:
Medusa is an immersive video work experienced through VR glasses, and draws upon recent images of refugees who risk their lives crossing the Mediterranean, while the inhabitants of Europe witness the events through television screens. Läs mer här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Italienska Art Tribune Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Norska Morgenbladet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs mer här Pdf, 162.5 kB. och här Pdf, 1.5 MB..


Press

"En virtual reality-resa mellan fakta och fiktion" - Borås Tidning Länk till annan webbplats.

"En drömvärld som griper tag och håller fast" - Borås Tidning Länk till annan webbplats.

Anordning med hängande stol där lyssnaren använder VR glasögon.
Anordning med hängande stol där lyssnaren använder VR glasögon. Guldbakgrund.
Anordning med hängande stol där lyssnaren använder VR glasögon.

Senast uppdaterad: